Skinnskattebergs kommun har under våren planerat införandet av läkemedelsautomater för vårdtagare inskrivna i hemsjukvård. Kommunen räknar med att leverera 10 automater till vårdtagare som bor i kommunen under maj. Vi kommer därefter att se över behovet av fler automater.
Det har avsatts mycket tid till utbildningar och vi har tagit ett steg i taget.
Vad är en läkemedelsautomat?
Läkemedelsautomaten hjälper dig att ta rätt medicin i rätt tid. Den påminner dig när det är dags, visar hur du ska göra och håller medicinen inlåst tills du behöver den. Din vårdgivare kan se om du har tagit din medicin och får ett larm om du missar en dos. Vårdgivaren fyller också på automaten med nya mediciner. Automaten är anpassad för dospåsar – en rulle med påsar som innehåller dina läkemedel.
Läkemedelsautomaten är mer än bara en automat – den bibehåller självständighet och skapar en mer patientsäker läkemedelshantering. Automaterna ska ersätta flera av de besök som i dag görs av hemtjänstpersonal, vilket leder till ökad kontinuiteten för vårdtagaren. Det innebär att vårdtagaren oftare får träffa samma hemtjänstpersonal vid planerade besök.
Testperiod
En testperiod på 14 dagar erbjuds och efter den perioden får vårdtagaren tillsammans med fastvårdkontakt och sjuksköterska utvärdera hur automaten har fungerat. Det är viktigt att vårdtagaren känner sig trygg med läkemedelsautomaten. Målet är att vårdtagaren inte ska behöva anpassa sin dag utifrån hemtjänstens besök. Den ska bli ett naturligt inslag i vardagen.
Vi ser att den digitala tekniken är nödvändig för att:
- lösa kompetensförsörjningen
- ge vårdtagaren en chans till självständighet
- öka självförtroendet hos vårdtagaren
- skapa en bättre livskvalitet inom äldreomsorgen
- stå rustade inför de demografiska utmaningarna.