- Hem
- Näringsliv
- Serviceguide till företagare
- Upphandlingar
- Workshop Anbudskola
Våren 2021 organiserade Skinnskattebergs Företags Nätverk och kommunen tre workshops kring ämnet Upphandling. Detta med anledning av en företagsfrukost med många företag från byggbranschen som gärna skulle vilja veta mer om upphandling och hur kommunen agerar kring detta ämne.
Bakgrund: sedan drygt ett år utför Skinnskattebergs alla kommunal relaterade upphandlingar själv. Jennimari Merisola är kommunens upphandlare.
Under de tre workshopparna presenterade Jennimari information kring var man kan hitta aktuella upphandlingar, på vilket sätt man kan ställa frågor, lag och regler och ett antal tips.
De bästa tipsen hittar ni här nere:
- Beställ gamla upphandlingsunderlag och gå igenom dem för att förstå hur de är upplagda
- Studera anbud på upphandlingar som redan är gjorda
- Räkna på kalkyler för olika scenarier
Frågor och svar som kom förbi under workshoparna:
F: Finns gamla upphandlingar tillgängliga och var hittar jag de?
S: Ja, ni kan skicka förfrågan till myndigheten som gjorde upphandlingen.
F: Uppföljning av upphandling. Vem kontrollerar/har tillsyn att arbetet/leveransen blir gjord som det står i kontraktet?
S: Det ska vara beställaren.
F: Vem är det som sammanställer kravpaketet?
S: Upphandlaren sammanställer krav från beställaren.
F: Får organisationen som gör en upphandling, fråga leverantörer efter deras inköpspriser?
S: Det beror på. Se mer ingående svar i länken.
https://frageportalen.upphandlingsmyndigheten.se/org/upphandlingsmyndigheten/d/prissattning-ht0m/
F: Var hittar jag mer information om at bygga ett konsortium tillsammans med andra företag eller/och om att använda underleverantörer i samband med en upphandling?
S: kolla länkarna här nere
F: Var hittar jag information om aktuella och planerade upphandlingar i Skinnskatteberg?
S: via https://www.e-avrop.com/skinnskatteberg/Default.aspx
På menyn i vänster kan ni trycka på ”Aktuella upphandlingar” eller ”Planerade upphandlingar”.
F: Jag vill bli leverantör, hur gör jag? Är jag med på en lista som kommunen hanterar i samband med direktupphandling?
S: Tanken är att vi ska ha någon slags leverantörsregister för direktupphandlingar. Men i nuläget finns inget. Under tiden kan ni ta kontakt med berörd sektor och berätta att ni finns.
F: Vilka andra utvärderingskriterier finns än bara pris? Påverkar faktorer som miljö, rese mil, elbil, hantering avfall, certifiering, erfarenhet med mera en roll?
S: Utvärderingsgrunden kan göras utefter
1. Pris (lägsta pris)
2. Bästa förhållande mellan pris och kvalitet – Då tar man hänsyn tilldelningskriterier som bedöms ge
anbudet mervärde som till exempel miljöegenskaper, leveranstid, erfarenhet, tekniska egenskaper etc.
3. Kostnad – Ett utökat kostnadsbegrepp och fastställs genom en analys av kostnadseffektivitet där till
exempel livscykelkostnader kan ingå.
Länk till PowerPoint presentationen: Lamna Anbud Lathund
Vill du veta mer?
E-post: upphandling@skinnskatteberg.se