Hemtjänst (under uppbyggnad)
Du som bor hemma och behöver hjälp i vardagen ansöka om hemtjänst. Hjälpen ska göra det lättare för dig att bo kvar hemma och känna dig trygg. Det är dina behov som avgör vilken hjälp du kan få.
Du som bor hemma och behöver hjälp i vardagen ansöka om hemtjänst. Hjälpen ska göra det lättare för dig att bo kvar hemma och känna dig trygg. Det är dina behov som avgör vilken hjälp du kan få.
Trygghetslarmet ger förutsättningen till ökad trygghet för dig som bor i eget boende. Med ett larm kan du snabbt kalla på hjälp om du behöver.
Trygghetslarmet använder du för att kalla på hjälp om en olyckshändelse eller annat oförutsett inträffat, till exempel om du har ramlat. Larmet går till larmcentralen som är bemannad dygnet runt. Om du behöver hjälp på plats, kommer personal från hemtjänsten.
Larmet fungerar inom bostaden och är personligt, är du sammanboende kan ni ha varsitt larm om behov finns.
Ett trygghetslarm är helt fristående från övrig telefoni. Trygghetslarmet fungerar oavsett om du ringer med fast telefoni, bredbandstelefoni eller mobiltelefoni.
Vår målsättning är att du ska få hjälp och stöd så snabbt som möjligt, inom 30 minuter från det att larmcentralen tagit emot larmet. Väder- och trafikförhållanden kan orsaka viss fördröjning för vår larmpersonal.
Serviceinsatser innebär att du kan få hjälp med sådant som underlättar din vardag. Det kan till exempel vara:
Omvårdnad innebär hjälp med det du behöver för att må bra – både fysiskt, psykiskt och socialt. Det kan till exempel vara:
Om du tar hand om din partner eller annan närstående i hemmet kan du få stöd i form av:
Hushållsnära tjänster ingår inte i hemtjänsten. Till hushållsnära tjänster hör till exempel gräsklippning, snöskottning och fönsterputsning.
Ett alternativ till hemtjänst kan vara att köpa hushållsnära tjänster med skattereduktion (RUT-avdrag).
Information om rot- och rutarbete på Skatteverkets webbplats
Det är alltid du själv – eller din legala ställföreträdare (god man eller förvaltare) – som bestämmer vilket stöd du vill ansöka om. Det gäller även om någon annan hjälper dig med ansökan.
Du kan ansöka både muntligt och skriftligt.
Kontakta din biståndshandläggare via telefon eller mejl för att ansöka.
När du har ansökt om stöd gör en handläggare en utredning. Det betyder att handläggaren pratar med dig och tar reda på vilka behov du har.
Utifrån din situation beslutar handläggaren om du kan få det stöd du har ansökt om. Du får alltid ett skriftligt beslut där det står om du fått insatsen beviljad (bifall) eller inte (avslag).
Om du inte är nöjd med ditt beslut har du möjlighet att överklaga. Kontakta till din handläggare för att få hjälp.
Många vet inte vilket stöd och vilka aktiviteter som finns för äldre. Därför erbjuder äldreomsorgen ett hembesök för dig som har fyllt 80 år.
Vid besöket får du information om vilket stöd du kan få från kommunen och samhället i stort. Du får också tips om hur du kan må bra, behålla din hälsa och få en bra livskvalitet.
Många håller sig friska och aktiva långt upp i åldrarna. Därför har äldreomsorgens stöd och service anpassats efter dagens behov.
Syftet med hembesöket är att du ska få information om hur du kan bo kvar hemma så länge som möjligt – på ett tryggt och självständigt sätt.
Du får veta mer om:
Samtalet sker i förtroende. Den som besöker dig har tystnadsplikt.
Vid hembesöket får du tips om hur du kan behålla eller förbättra din hälsa. Vi pratar om fyra viktiga delar:
– rörelse och fysisk aktivitet
– bra matvanor
– social gemenskap
– att känna mening i vardagen
Du får också råd om hur du kan minska risken för fall och skador.
När du har fyllt 80 år och är folkbokförd i Skinnskattebergs kommun får du ett brev från oss. I brevet erbjuder vi ett kostnadsfritt hembesök – ett så kallat hälsosamtal.
Har du frågor eller vill boka ett besök själv? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.
Vi kan även erbjuda uppsökande hembesök på finska.
Alla människor ska ha råd med kommunal äldreomsorg. Därför finns högkostnadsskydd på äldreomsorg i form av en maxtaxa. Maxtaxan är det månadsbelopp som man betalar som mest, oavsett vad man har i pension och vad man har för tillgångar. Har man en låg pension finns det också ett belopp, förbehållsbeloppet, som man ska ha kvar efter att man har betalat avgifterna för äldreomsorgen.
Avgiften bestäms utifrån en taxa som kommunfullmäktige beslutar om och som justeras varje år. Hur mycket du betalar beror på din inkomst och om du har några bidrag.
Om du inte vill lämna inkomstuppgifter betalar du den högsta avgiften, så kallad maxtaxa.
Maxtaxa 2024
Du betalar aldrig mer än 2 400 kronor i månaden. Maxtaxan för 2025 är inte fastställd än, tills dess gäller taxan för 2024.
Du ska alltid ha pengar kvar
Efter att du har betalat skatt, hyra och avgift för hemtjänst ska du ha pengar kvar till dina personliga utgifter. Det kallas förbehållsbelopp.
För år 2025 är förbehållsbeloppen:
– 7 247 kronor per månad för ensamstående
– 5 912 kronor per person för makar
Om du får mindre än detta kvar kan avgiften för hemtjänst minskas.
För att du ska betala rätt avgift behöver vi veta hur mycket tid vi har varit hos dig.
Därför registrerar hemtjänstpersonalen varje besök med hjälp av en mobiltelefon. I ditt hem sätter vi upp en liten tagg, oftast på dörrkarmen innanför ytterdörren.
Personalen använder taggen för att registrera när de kommer och när de går.
Om du har hemtjänst och planerar att resa bort under en period kan du ofta få samma stöd även på den nya platsen.
Det gäller till exempel om du:
hälsar på anhöriga i en annan kommun under jul eller påsk
Kom ihåg att meddela din hemkommun i god tid innan du reser.
Kontakta en biståndshandläggare i din hemkommun och berätta att du planerar att tillfälligt bo någon annanstans. Då hjälper handläggaren dig genom att kontakta den andra kommunen. Du behöver alltså inte själv ta kontakt med dem.
Berätta gärna:
var du ska bo och hur länge du planerar att stanna
om du behöver mer eller mindre hjälp än vanligt (till exempel om du bor hos anhöriga som kan hjälpa till)
om det finns något särskilt att tänka på i bostaden, till exempel trappor, små utrymmen eller höga trösklar
Ju mer information du kan ge, desto bättre kan den tillfälliga hemtjänsten förbereda sig.
Berätta för din hemkommun senast fem till sex veckor innan du vill ha hemtjänst i en annan kommun, så att personalen där får god tid på sig att förbereda och planera.
Du får en fast omsorgskontakt som ansvarar för att du får ett tryggt, personligt och säkert stöd utifrån dina behov.
Din omsorgskontakt ingår i ett team som består av flera medarbetare. Det är teamet som hjälper dig med de insatser du har fått beviljade.
Du kan alltid vända dig till din omsorgskontakt eller någon annan i teamet om du har frågor eller funderingar. Vi vill att du ska känna dig trygg och ha förtroende för dem som möter dig.
Ibland kan vi behöva byta omsorgskontakt, till exempel om personalgruppen förändras. Om det händer får du information om vem som blir din nya kontaktperson.
För att vi ska kunna ge dig rätt stöd i vardagen gör du och din fasta omsorgskontakt tillsammans en genomförandeplan.
I planen står det hur vi ska hjälpa dig, utifrån de insatser du fått beviljade. Planen visar vad du behöver stöd med och hur det ska utföras.
Genomförandeplanen ska vara klar senast 14 dagar efter att hjälpen har startat. Teamet som hjälper dig följer planen när de besöker dig, och vi ser regelbundet över den tillsammans med dig.
Levnadsberättelsen hjälper oss att ge dig en omsorg som utgår från just dig och ditt liv.
Den är ett komplement till genomförandeplanen och ger en bild av vem du är, vad som är viktigt för dig och hur du vill bli bemött. Den kan också handla om vad som ger dig livskvalitet i vardagen.
Med hjälp av levnadsberättelsen kan personalen lära känna dig bättre och ge ett mer personligt och tryggt stöd – anpassat efter dina behov och önskemål.
För att du ska få trygg och säker hjälp kan vi behöva göra vissa anpassningar i ditt hem.
Om vi behöver komma in hos dig, sätter vi upp ett nyckelfritt, digitalt lås på utsidan av din dörr. Det används av personalen vid besök eller om du larmat. Du kan fortsätta använda din vanliga nyckel som vanligt. Läs mer om digitala lås lite längre ner på sidan.
Tänk på att lösa mattor kan innebära fallrisk – både för dig och för personalen. Därför kan vi behöva ta bort mattor, möblera om eller införa hjälpmedel som gör hjälpen säkrare och enklare att ge.
Ditt hem är också personalens arbetsmiljö. Med rätt anpassningar blir den trygg för alla.
Skinnskattebergs kommun använder digitala lås för dig som har hemtjänst eller hemsjukvård.
Digitala lås gör att personalen snabbare kan hjälpa dig – till exempel om du larmat – eftersom de inte behöver hämta nycklar. Det sparar tid, minskar resor och gör att hjälpen kan planeras bättre.
Installationen är kostnadsfri och görs av hemtjänstens personal. Endast behörig personal kan använda låset, och alla in- och utpasseringar loggas.
Ditt vanliga lås påverkas inte, så din hemförsäkring gäller som vanligt.
Låsen kommer från Swedlock, ett certifierat och godkänt företag enligt Svenska Stöldskyddsföreningen och försäkringsbolagens krav.
När du får hemtjänst är det viktigt att personalen har en bra och säker arbetsmiljö.
Därför gör kontaktpersonen en arbetsmiljöbedömning i ditt hem när hjälpen börjar. Bedömningen gäller personalens arbetsmiljö.
Om du bor i eget hus är det viktigt att du sandar och skottar vintertid. Se också till att det finns bra belysning både ute och inne.
Om du röker vill vi att du inte röker när personalen är hos dig. Behöver du röka under besöket kommer personalen att lämna din bostad.
I din bostad behöver det finnas fungerande städmaterial, till exempel dammsugare, långskaftad golvmopp med hink och urvridbar del, dammdukar, toalettborste och rengöringsmedel.
Stora och tunga mattor dammsugs men tas inte ut för vädring.
Personalen flyttar inte tunga möbler och klättrar inte på stegar eller pallar.
Inköp syftar till att täcka ditt veckobehov av livsmedel och apoteksvaror.
När personalen handlar åt dig ska de i första hand använda medlemskort eller kundkort, till exempel Ica-kort eller Coop-kort, förutsatt att kortet inte har kopplad kredit.
I undantagsfall kan personalen hantera kontanter.
Personalen får aldrig ta ut kontanter med hjälp av medlemskort, kundkort eller bankkort.
Egenvård är vård som du kan göra själv eller med hjälp, till exempel från hemtjänsten. Det kan vara att ta mediciner, byta förband eller ta på stödstrumpor. Egenvård är inte sjukvård.
Ett egenvårdsintyg skrivs ut av legitimerad vårdpersonal, till exempel läkare, distriktssköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut. Den som skriver intyget har bedömt att du kan ta ansvar för åtgärderna som hjälper dig må bättre. Bedömningen görs alltid utifrån dina förutsättningar, och din säkerhet är viktigast.
Om du har hemtjänst kan du använda egenvårdsintyget för att ansöka om hjälp med egenvården. Kontakta kommunens biståndsenhet och lämna intyget till en biståndshandläggare som utreder och beslutar om hjälpen.
Nedsatt hörsel kan påverka både den kognitiva förmågan och den psykiska hälsan negativt, helt enkelt ge försämrad livskvalitet. Med hjälp av kommunens hörselombud motverkar vi detta, när vi erbjuder dig med hörapparat stöd och hjälp.
Plats: Hemgårdens träningslokal
Öppettider: Varje onsdag, klockan 10:00-11:00, du behöver inte boka tid
Frågor? Ring 0222-51 57 18, varje onsdag klockan 10:00-11:00
Trygghetslarm är en tjänst du kan ha hemma för att snabbt få hjälp vid oväntade situationer. Larmet är kopplat till kommunens personal som är tillgänglig dygnet runt.
Med trygghetslarmet kan du trycka på en knapp och få kontakt med trygghetsjouren direkt. Vid behov skickar de hemtjänst till dig.
Larmet ska användas vid oförutsedda situationer, till exempel om du ramlar eller blir sjuk.
När du larmar kommer hemtjänsten hem till dig.
Du ansöker om trygghetslarm genom att kontakta biståndshandläggaren.
Är du 70 år eller äldre? Det behövs då ingen biståndsbedömning. Du kan istället vända dig direkt till personalen i hemtjänsten. Kontaktuppgifter till hemtjänsten hittar du längst ner på sidan.
Installationen: 360 kr
Per månad: 130 kr .
Kontakta biståndshandläggaren:
Mat och måltider är viktiga – inte bara för energi och näring, utan också för livskvaliteten. När man blir äldre kan aptiten minska, vilket ökar risken för sjukdom och undernäring. Därför är det extra viktigt att maten i äldreomsorgen håller hög kvalitet och anpassas efter dina behov och önskemål.
Du kan ansöka om att få mat levererad till ditt hem.
Ansökan görs hos biståndshandläggaren. När du beviljats matdistribution får du varje dag en varm, nylagad lunchportion via hemtjänsten. Du kan också välja kyld matlåda. Dryck ingår inte.
Om du får lunch via hemtjänsten kan du också komma till Samlingssalen på Hemgården och äta lunch tillsammans med andra.
Din mat levereras då direkt till Samlingssalen. Det kostar inget extra, du betalar som vanligt för maten.
Vi behöver veta en vecka i förväg när du vill komma, så köket kan planera.
Vi äter tillsammans varje torsdag.
Kontakta aktivitetssamordnaren för att anmäla vilka datum du vill komma. Vi bjuder på dryck, knäckebröd, kaffe och kaka.
Aktivitetssamordnarens telefonnummer: 0222–51 58 27
Personal inom hemtjänsten bär alltid arbetskläder med kommunens logga och namnskylt. De är undersköterskor eller vårdbiträden. När personalen kommer till dig följer de rutiner för att du ska känna dig trygg:
De bär alltid namnskylt och kan visa tjänstelegitimation.
De ringer alltid på innan de går in.
De bemöter dig vänligt och med respekt.
De följer noggrant hygienrutiner.
De berättar vad de ska göra under besöket.
De kommer på överenskommen tid och meddelar om de blir försenade.
Mobiltelefon är ett viktigt verktyg i arbetet. Personal använder den för larm, planering och dokumentation.
Vi har tystnadsplikt när det gäller allt som rör dig. Det betyder att vi inte får berätta något om dig eller det som händer dig utan ditt godkännande. Vi delar bara information med personer som du har godkänt.
Personalen får inte ta emot gåvor eller pengar från dig eller dina anhöriga. De får inte heller låna pengar av dig eller köpa något av dig.
Vi följer basala hygienrutiner, vilket innebär att vi använder handskar och förkläden vid personlig omvårdnad. All utrustning som behövs finns i ditt hem, och medarbetarna fyller på den vid behov. Om du vill kan vi också ta med utrustning vid varje besök.
Om vi misstänker smitta eller om covid är konstaterat hos dig, använder medarbetarna munskydd och visir.
Den 1 januari 2011 infördes en värdegrund i socialtjänstlagen. Lydelsen är att ”Socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande (värdegrund).” Socialtjänstlagen 5 kap 4 §.
Socialtjänstlagens värdegrund är grunden för det förhållningssätt som äldreomsorgens personal har i mötet med dig. Det handlar om att respektera och värna om din rätt till:
Om du av någon anledning vill avboka din hjälp, så ska du göra detta dagen innan.
Vi vill att du ska vara nöjd med det stöd du får av oss och därför är dina synpunkter och klagomål viktiga, genom dem kan vi förbättra vår verksamhet.
Du kan lämna dina synpunkter och klagomål på följande sätt:
Hemtjänsten består av två olika områden som leds av enhetschef:
Hemtjänst Bergslagen Centrum
Hemtjänst Bergslagen Ute
I hemtjänstens verksamhet finns också hemtjänstplanerare som organiserar, schemalägger och planerar för de dagliga insatserna som kommunens hemtjänstbrukare beviljats.
Planerarna i Hemtjänsten (helgfri måndag till fredag kl 06:30-16:00)
Telefon: 0222-51 55 07
Hemtjänsten expedition (kvällar kl 16:00-21:30, helger och röda dagar kl 07:00-21:30)
Telefon. 0222-51 55 89
Nattpatrullen (kl 21:15-07:00)
Telefon: 0222-51 56 10
Enhetschef Sara Airaksinen
Telefon: 0222-51 56 96
Mejl: sara.airaksinen@skinnskatteberg.se
Besöksadress:
Villavägen 2, Skinnskatteberg
Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.
Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.